Musiken är inte försumbar

31Dec08

Just vid den här tidpunkten på året, med både jul- och nyårsfirande, är det många som passar på att fira dessa helgdagar till assyrisk musik och danser. Av egen erfarenhet har jag också förstått att just på dessa fester, som marknadsförs också som just assyriska fester, blir det allt mer populärt att musikutbudet blandas och förutom assyrisk musik är det exempelvis populärt att spela arabisk, turkisk, kurdisk och grekisk musik men också vanlig västerländsk musik på dessa fester.

Jag tycker en sådan utveckling är ytterst olycklig och vad som gör mig ännu mer oroad är att det främst är en allt yngre publik som efterfrågar och förespråkar en sådan musikblandning på våra fester. Argumenten som används för att berättiga en sådan musikblandning är ungefär: Vi vill inte vara rasistiska, den assyriska musiken är inte bra, det är roligare att dansa till annan musik också, vi är vana hemifrån att lyssna på annan musik än assyrisk, vad är fel med att ha 50% assyrisk musik och 50% annan musik? osv. Låt mig därför bemöta en sådan form av argumentation.

En fest som utåtriktat är assyrisk och som också lockar människor genom att vara assyrisk bör underförstått betyda att det är en fest med assyrisk musik. Vad annars gör en fest assyrisk? Att det är enbart assyrier som festar? Då har man nog inte försått riktigt vad en assyrisk fest, eller för den delen rasism, handlar om. Alla, oavsett etnicitet, som vill lyssna på assyrisk musik är alltid välkomna på en assyrisk fest. Det är snarare de som ser en assyrisk fest som definition att det enbart är assyrier som är välkomna, som i sådana fall har rasistiska åsikter.

Det är också beklagligt att argumentationen att man är van hemifrån att lyssna på annan musik än assyriska skulle vara tillräcklig för att också spela icke-assyrisk musik på assyriska fester. Det håller inte. En assyrisk fest skall vara assyrisk. Så enkelt är det. Jag som köper min festbiljett förväntar mig också att jag har köpt en biljett till en fest som enbart spelar assyrisk musik. Vill jag inte lyssna på sådan musik så behöver jag heller inte gå på festen. Men oftast känner jag mig lurad då stora delar av den tid som den inte allt för långa festen varar, spelas annan musik än assyriska.

Oftast är det just arabiska, turkiska eller kurdiska som ersätter den assyriska musiken på assyriska fester. Jag har definitivt inget emot de språken då jag själv talar ett av dem hemma. Men min grundsyn på just att assyrier pratar annat språk än assyriska hemma är på grund av det förtryck som varit mot vårt folk i våra hemländer. På grund av förtrycket har också assyriskan trängts undan av majoritetsfolkens språk och just detta har varit en del till den kraftiga assimilation av vårt folk som ägt rum och som fortfarande äger rum i våra hemländer, inklusive Sverige. Hur skall man annars förklara att en 15-årig assyrier, som är född i Sverige och aldrig ens besökt sina föräldrars hemland, föredrar turkisk musik på en assyrisk fest? Varför just turkisk musik? Att acceptera att de icke-assyriska språken ges plats på våra kulturella fester är också att acceptera det förtryck som finns mot oss som folkgrupp och därmed också välkomna assimilationen av vårt folk som sådan.

Nej tack. Låt istället den assyriska musiken få utvecklas på våra fester, för om den inte ens får utrymme i assyriska sammanhang, vart skall den då spelas? Hur skall den assyriska RnB’n utvecklas om man envisas med att den RnB’n som spelas på våra fester skall vara västerländsk? Hur skall vi utveckla vår fridans-musik om vi alltid skall envisas med att spela arabisk fridans-musik? Det är exempelvis tragiskt att det assyriska, nu bortgångna, musikundret Jan Karat är mer känd för sin arabiska musik än för sin assyriska musik bland vårt folk.

Jag har funderat länge med hur man borde tackla detta problem. Det hjälper inte att man ständigt skriver och klagar, för skadan är redan skedd och dessutom tenderar det i alla fall att det fortsätter spelas annan än assyrisk musik på våra fester. Nej, det behövs en effektiv metod som gör att man direkt under en fest kan visa sitt missnöje med den valda musiken. Jag utlyser härmed en bojkott av icke-assyrisk musik på våra fester. Bojkotten innebär att man vägrar dansa till icke-assyrisk musik på våra fester samt att man skramlar med nycklarna för att visa sitt missnöje. Utan att bråka eller ställa till större problem är detta ett ypperligt vis att visa missnöje mot arrangörernas ursäkter att låta icke-assyrisk musik spelas på våra fester. Enbart på detta vis kan vi ta tillbaka vår musik på våra fester igen.

3 Responses to “Musiken är inte försumbar”

  1. 1 Neshro

    Eller så går man därifrån och kräver pengarna tillbaka. Får man inte kan man hota med stämning…

  2. 2 Jakob

    Håller med till hundra procent!

  3. 3 Akkadia

    Jag har gått från släktingars bröllop tidigt och det har gett resultat i framtida bröllop 🙂


Kommentera

